3 nawyki Michaela Phelpsa.

 Jak Michael Phepls “wypływał” rekord świata?! Krótka historia jak Phelps „zbudował” swoje zwycięstwo. 

Screenshot 2015-11-10 16.17.44Michael w dzieciństwie był bardzo energicznym chłopcem i dlatego Mama postanowiła zapisać go na lekcje pływania. Jego trener Bob Bowman już pierwszego dnia dojrzał p otencjał, aby młody Phelps mógł być bardzo dobry w tej dyscyplinie, długi tułów, długie dłonie i stosunkowo niedługie nogi (które były mniejszym ciężarem w wodzie).

1.

Trener doskonale wiedział, że musi w pewien sposób wpłynąć (na jego potencjał) na chłopaka, który jest obdarzony nadzwyczajną energią. Kazał jego matce ćwiczyć z nim techniki relaksacyjne –  typu “Zaciśnij prawą dłoń w pięść, potem ją rozluźnij. Wyobraź sobie jak napięcie odpływa”. Wykonywał to setki razy i dzięki temu każdy element jego ciała luzował się.

WNIOSEK: Nauka technik relaksacyjnych, czyli spokój umysłu, powoduje spokój ciała!

Screenshot 2015-11-10 16.13.272.

Drugą ważną techniką, było przygotowanie odpowiednich rytuałów jakie wykonywał podczas swoich codziennych treningów oraz ważnych momentów w karierze. Były to typowe rytuały dla sportowca typu:

– pobudka,

– odpowiedni posiłek,

– odpowiednia rozgrzewka,

– dobra muzyka,

– skupienie,

– ……

– wygrywanie / wykonanie dobrego treningu,

Jego filozofia była taka, jeśli wykonał większość swoich rzeczy (rytuałów) to wygrana jest w jego zasięgu. Znał doskonale swoją drogę jaką miał przejść, aby wygrać! Nazwane to zostało małymi zwycięstwami. Małe zwycięstwa napędzają wielkie zmiany! Kiedy coś nie szło po jego myśli, automatycznie starał się bardziej i znów wracał do swojego trybu.

WNIOSEK: Twoje małe nawyki / małe rytuały / małe zwycięstwa powodują, iż wiesz w jakim kierunku masz iść i jak bardzo masz się starać.

Screenshot 2015-11-10 16.14.103.

Trzecią rzeczą jako kazał mu wykonywać jego trener to było codzienna poranna i wieczorna wizualizacja. Przed pójściem spać i zaraz po wstaniu Michael Phelps wyobrażał sobie, jak płynie swoje najlepsze zawody. Każdy szczegół miał “wyobrażony”, każda sekunda była ważna i doskonale wiedział co ma w niej wykonać. Czasem jego trener przed ważnym startem mówił do niego “włącz taśmę”. Phelps wiedział, iż jeśli nie wykona tego należycie to może być trochę rozczarowujące, ponieważ w głowie wykonał to setki razy.

WNIOSEK: Codzienna wizualizacja Twojej gry, twoich zmagań w sporcie powoduje podświadome zmiany, które podczas walki robią dużą różnicę!

Podsumowując, Phelps kiedy stanął na słupku i skoczył do wody od samego początku wiedział, że jest coś nie tak, jego okulary, zaczęły przeciekać od dołu, a po drugiej długości były już pełne wody. Zwykły pływak przy takim incydencie panikuje, Phelps wiedział, że nic złego się nie dzieje i zachował spokój ducha. Zaczął liczyć machnięcia rękami. Robił to także wtedy jak trenował, a jego trener gasił światło w całym basenie. Doświadczenie oraz duża ilość prób pozwoliła, aby ze spokojem ducha i oraz dobrymi nawyki wywalczyć złoto oraz ustanowić nowy rekord świata!Screenshot 2015-11-10 16.13.47

Cytując:

“ Po wyścigu reporter zapytał go, jak się czuł, płynąc i nie nie widząc. “Tak, jak sobie wyobrażałem”, odparł Phelps. To była kolejna wygrana na przestrzeni życia pełnego małych zwycięstw.”

Czy ja sobie dużo wyobrażam w swojej głowie? Tak, lecz są to rzeczy, które mają znaczenie i robią znaczącą różnicę!

Charles Duhigg, Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie, PWN 2012, str 167-172

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*