Cel – zarazem prosta ale i także bardzo trudna kwestia do określenia!

CEL

Zarazem prosta ale i także bardzo trudna rzecz do określenia! Koniec roku i każdy się pyta, jak tam Twoje cele? W zasadzie są, ale jaki jest ich wygląd to już inna bajka, jak są one określone, to już zupełnie inna para kaloszy :).

 

Jest jeden system, który pozwala w pełni dobrze wyznaczyć Tobie cel, jest on szczegółowy i dzięki Bogu. 80% osób z którymi pracuję nie robi tego poprawnie (jak także długo się myliłem) i potem dziwi się, a następnie rezygnuje kiedy ten cel/e nie są realizowane. Następnie mówi, że jest to “g**no warte” i że po cholerę to robić. A ja tylko powiem, jest to normalny odruch kiedy: nie zrobiliśmy czegoś poprawnie, kiedy zrobiliśmy coś bez zaangażowania (kazali!) i oczywiście jak zwykle perfekcjonizm, skoro nie wyszło za I razem to już nie ma sensu, nie będzie ogółem wychodziło :). Zapamiętaj… czy Ty, jak po raz pierwszy wiązałeś buty i Tobie nie wyszło to mówiłeś… ee dobra nie ważne, najwyżej parę razy się potknę i tak jest z naszymi przekonaniami, do 90% rzeczy! Ok, do brzegu, poniżej masz schemat, a ja pod tym schematem opiszę Tobie bardziej zawiłe kwestie.

Jest taki skrót S.M.A.R.T. i od każdej literki masz pokazane konkretne działanie.

SPECIFIC, czyli skonkretyzowany   powinieneś swój cel rozumieć, czyli jeśli przeczyta go osoba obok to tak samo dobrze go zrozumie jak Ty sam. Niby proste, pamiętaj, nasz umysł porusza się w tzw. “skrótach myślowych”. Nie powinno być miejsca na tzw. luźną interpretację, “Chcę wygrać zawody w ćwierćfinale”, Gdzie ten finał jest, ile tam jest meczy, iloma punktami. Na ile to możliwe, to określaj to. Może być coś takiego “Przebiegnę maraton w Warszawie 30.09.2018 z czasem 3:45”.

MEASURABLE, czyli mierzalny –  wyraź go liczbowo, o ile to możliwe, stopień realizacji, zrób tak, żebyś w każdym miesiącu, jeśli jest on rozłożony na 10 miesięcy, można było sprawdzić stan realizacji. Np: Będę wykonywał, 4 treningi tygodniowo i co drugi tydzień będę sprawdzał siebie na dystansie 10 i 15 km.

ACHIEVEABLE, czyli osiągalny – niech będzie na tyle ambitny, że masz wrażenie, że nie możliwy ale zarazem nie wpadnij w pułapkę, że za bardzo się rozmarzyć i wtedy przychodzi największe rozczarowanie.  Mój najlepszy czas 4:11, ta różnica czyli 26 minut jest do zrobienia, bo inaczej się tym razem przygotowuję i jestem bardziej świadomy.

RELEVENT, czyli istotny – musi być zgodny z Tobą, powinien być zgodny z Twoimi wartościami i “marzeniami”, żebyś codziennie czuł jego realizację. Bieganie jest dla mnie bardzo ważne i dzięki temu czuję się o wiele wiele lepiej i pomaga mi w mojej pracy na co dzień.

TIME-BOUND, czyli określony w czasie – określ kiedy chcesz go wykonać, musi być data końcowa! czyli u mnie np. 30.09.2018

 

 

Możesz jeszcze dodać dwie literki, czyli dwa czynniki, ja tak zawsze robię!

EXCITING, czyli ekscytujący –  czy ten Twój cel Ciebie jara??!! Powinien, to jest obligatoryjne aby Ciebie kręcił

 

RECORDED, czyli nagraj film, nagraj na dyktafonie albo zapisz (koniecznie zapisz!!!)

Tyle z mojej strony, zrób to, a zobaczysz jak Twój cel uświadomi Ciebie, że idziesz po coś wielkiego i, że nie jest łatwo a zarazem jest to wyzwanie w Twoim życiu!

 

Bądź S.M.A.R.T.E.R. od innych ale przede wszystkim od siebie z dnia wczorajszego i ustal swoje cele według swojego schematu i wspomagając się tym co wyżej przeczytałeś.

PS: a wiesz, że są i takie osoby, które nie stawiają sobie celów… ale nie z lenistwa! One doskonale wiedzą czego chcą i do tego uparcie i konsekwentnie dążą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*